L’AMB estudia prohibir la circulació de vehicles dièsel i gasolina de més de 20 anys

L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) preveu restringir a partir de 2018 la circulació dels vehicles de més de 20 anys d'antiguitat tant a Barcelona com en tot l'entorn metropolità. És una de les mesures que s'estudien per reduir la contaminació i els desplaçaments amb vehicles privats. La limitació es posarà en marxa de forma gradual i podria començar pels cotxes anteriors a 1996.

Per l'Àrea Metropolitana de Barcelona és el moment de prendre decisions valentes i prioritzar la salut pública per sobre de la contaminació. Per això està estudiant prohibir la circulació de vehicles de més de 20 anys, tant dièsel com gasolina, en tot l'entorn metropolità, i progressivament, anar incrementant les restriccions per reduir les emissions. La proposta encara s'està treballant i en els propers dies es presentarà al Consell Municipal contra la Contaminació Atmosfèrica -òrgan creat el passat més de desembre per millorar la qualitat de l'aire- que l'haurà de validar.

El vicepresident de mobilitat i transport de l'AMB, Antoni Poveda, ha explicat que més del 25% de la contaminació atmosfèria la provoquen els vehicles privats, i que la primera causa d'atenció a les urgències dels centres mèdics són les malalties respiratòries, relacionades amb la mala qualitat de l'aire.

Per això el vicepresident de l'AMB ha dit que s'estudiaran propostes especialment restrictives pels vehicles dièsel, altament contaminants, i en zones com les rondes i al voltant de centres educatius i hospitals. A aquest paquet de mesures s'hi sumaria també la renovació del parc de taxis i autobusos més contaminants i la potenciació dels motors híbrids i elèctrics.

Mesures episòdiques

De la seva banda, la regidora de Mobilitat de l’Ajuntament i presidenta de l’AMB, Mercedes Vidal, ha avançat que el consistori també estudia mesures de limitació de la mobilitat privada de vehicles a motor, com les que s’han aplicat a Madrid, en episodis d’alta contaminació. Vidal creu que "calen mesures valentes" per fomentar el transport públic.

Més ús del transport públic

Aquest dilluns, l'AMB ha donat a conèixer les dades dels viatges amb transport públic, que han crescut un 2,5 %, amb 655 milions de trajectes. El metro ha estat el sistema més utilitzat i ha donat servei a 385 milions d’usuaris, el que representa un increment interanual del 2,5 %, mentre que els busos de TMB han transportat gairebé 188 milions de passatgers, un 1,9 % més. Tanmateix, les dades de l'AMB mostren que l'ús del vehicle privat a l'àrea metropolitana també ha crescut un 4,7 %.

La Plataforma per la Qualitat de l'Aire creu que la mesura es queda curta

Per la Plataforma per la Qualitat de l'Aire, la mesura que planteja l'AMB és una bona notícia tot i que asseguren caldria anar molt més enllà per aconseguir reduir la contaminació a Barcelona i l'àrea metropolitana. Segons la pataforma, el 80% de la contaminació de l'aire es deu a les emissions dels vehicles. Segons els seus càlculs, caldria reduir un 50 % la densitat de la circulació de Barcelona per aconseguir que la pol·lució baixi a nivells raonables.