Alumnes del Col·legi Jesús-Maria Sant Gervasi guanyen el concurs d’espots (Re)imagina’t

L’Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació convoca aquest certamen per repensar la publicitat des d’un punt de vista no sexista

Un grup d'alumnes de tercer d'ESO del Col·legi Jesús-Maria Sant Gervasi han guanyat el concurs de creació audiovisual (Re)imagina't, que convoca l'Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació des de fa vuit anys. En l'espot amb què han guanyat el certamen, dirigit a nois i noies d'entre 14 i 18 anys, han reinventat el final de 'La Ventafocs'. Aquest treball s'inclou dins del temari del curs, que en aquest cas els ha permès reflexionar sobre les pel·lícules de Disney i debatre sobre el sexisme en la publicitat.

Alba López i les seves companyes de grup de tercer d'ESO del Col·legi Jesús-Maria Sant Gervasi han elaborat un espot basat en 'La Ventafocs'. Van decidir que el final de la història s'havia de canviar. En el seu relat, la princesa recull la seva sabata, saluda el príncep i se'n va. Amb aquesta idea han volgut convidar a la reflexió, entre els més joves, sobre el sexisme als mitjans de comunicació. “Volíem representar que ella es val per si mateixa, que no necessita que li vagin al darrere, que si ella se'n vol anar, doncs que se'n vagi, que ja agafa la sabata ella sola. En el vídeo exagerem i fem una paròdia, però el sexisme està molt present, encara que molts no en siguin conscients”, explica Alba López, una de les guanyadores del concurs, que fins i tot van fer un càsting entre els companys de col·legi. Van triar Mònica Serfaty i Fernando Pinos perquè fessin de princesa i príncep. “Aquesta és una manera més fàcil per fer-ho veure als nens. Amb aquests vídeos es poden divertir a la vegada”, comenta la Mònica.

L'Observatori de les Dones els ha atorgat el primer premi dins de la categoria de creació audiovisual al certamen (Re)imagina't, que convoquen des de fa vuit anys, perquè nois i noies d'entre 14 i 18 anys creïn peces audiovisuals que defensin un ús no sexista ni androcèntric dels mitjans de comunicació.

El treball està inclòs com a projecte anual obligatori en l temari del curs. Enguany, la professora els va suggerir un debat sobre les pel·lícules creades per la companyia Walt Disney. Després repensen una història, en fan el guió i l'"storyboard", i finalment roden l'espot. “En aquestes creacions sempre hi ha una princesa pacient i abnegada que espera que l'alliberi un príncep. Són coses que tenim des de petits i des de petites, que ens estan inculcant. Per als alumnes és molt bo perquè no s'ho han qüestionat mai. Som al segle XXI i continuem arrossegant clixés d'abans”, reflexiona Mercè Amat, professora que ha tutoritzat els treballs de tots els alumnes que s'han presentat al concurs (Re)imagina't. El Col·legi Jesús-Maria Sant Gervasi ha guanyat tres de les quatre edicions a què s'ha presentat.

Enguany, l'Observatori de les Dones ha rebut la inscripció de 713 alumnes. S'han presentat 120 treballs realitzats per 163 grups provinents de vuit escoles de Barcelona i altres municipis de l'àrea metropolitana.