L’1-D els cotxes més vells ja no podran circular dins la ciutat amb alta contaminació

En quedaran exempts els autobusos i autocars, les motos i els vehicles de transport de mercaderies (com les furgonetes i els camions) per no impedir l’activitat econòmica

A partir de l'1 de desembre, els cotxes que no tinguin l'etiqueta de la DGT (és a dir, aquells més vells i contaminants) no podran circular per dins de Barcelona quan es decreti un episodi d'alta contaminació. Només quedaran lliures de la prohibició la Zona Franca, Vallvidrera i les Planes -ja que són les zones més allunyades del centre- i les rondes. Les motos, els autobusos i els vehicles de mercaderies esquivaran la restricció.

El govern municipal ha posat llum a una mesura que ja havia anticipat al març: quan hi hagi períodes de contaminació els cotxes més antics tindran prohibit circular entre les set del matí i les vuit del vespre. La previsió del consistori és que es redueixi un 17 % el trànsit de turismes en aquests períodes i que els gasos i les partícules emeses baixin entre un 10 i un 15 %.

La tinenta d'alcalde d'Ecologia, Janet Sanz, ha assegurat que la infraestructura de transport públic de la ciutat fa "assumible" l'increment de demanda que pugui haver-hi quan es veti l'ús del cotxe més contaminant, alhora que ha recordat que s'anirà reforçant progressivament l'oferta d'autobusos de cara al 2020 (quan el veto serà permanent) perquè l'"absorció sigui millor i més gran els propers anys".

Una mesura insuficient

La Plataforma per la Qualitat de l'Aire no acaba de donar el vistiplau a la mesura específica durant els períodes de contaminació més greu. Asseguren que Barcelona necessita restringir l'ús del vehicle privat de forma permanent i recorden que durant el 2016 i el que portem de 2017 encara no hi ha hagut cap període d'alta contaminació.