4YFN, un espai de trobada entre emprenedors i inversors

Els entrebancs legals o la tria d'un model d'empresa són alguns dels dubtes que es plantegen les empreses novells i que poden resoldre al 4 Years from Now, la trobada internacional d'emprenedoria mòbil organitzada per la Mobile World Capital. Un espai en què també s'apleguen inversors, a punt per destinar diners a nous projectes. Aquesta tríada és la clau del 4YFN.

La clau de l'experiència

En aquestes casetes de fusta del 4YFN és on els emprenedors reben consells d'experts de diferents camps que els ajuden a desenvolupar la seva empresa: l'anomenat Meet the Advisors. En converses d'entre un i 20 minuts, experts com el Javier Blázquez i l'Anna Guix, advocats de Baker & McKenzie, ofereixen la seva experiència als joves. A canvi d'aquesta tasca social s'emporten molt: "Et serveix per reciclar-te i veure com va el món de les noves tecnologies i el negoci", afirma Anna Guix, especialitzada en propietat intel·lectual. Els grans errors dels joves empresaris són, precisament, els aspectes relacionats amb "la protecció de les marques i la protecció de les dades, a més del compliment de les obligacions fiscals", explica l'advocat Javier Blázquez.

A vegades, "el tema legal es deixa en un segon pla", comenta Blázquez, advocat especialitzat en dret fiscal. En un dia, Guix i Blázquez han parlat amb cinc empresaris primerencs diferents i els han ajudat a triar com poden protegir la seva marca i si pot haver-hi patentabilitat, o quina és la fórmula correcta per donar entrada als inversors. A més dels aspectes legals, també hi ha persones especialitzades en disseny, màrqueting, comunicació o desenvolupament tècnic.

Workshops i conferències

A l'espai dels 4YFN també s'organitzen tallers per aprendre, per exemple, les últimes tendències en realitat augmentada per al mòbil o el funcionament de noves interfícies amb la interacció humana. I és també un espai on els més novells poden atendre les conferències de triomfadors en el camp de les aplicacions com Jan Koum, cofundador de WhatsApp, o Martin Varsasvky, fundador de Fon.

A la cerca del talent digital

A més de l'aprenentatge i els contactes, l'objectiu final és que les empreses madurin i trobin finançament per poder créixer. Per això, en un estand del 4YFN s'hi ha fet un lloc Wayra, l'accelerador d'empreses de Telefónica que treballa actualment amb 297 "start-ups" d'arreu del món, 10 d'aquestes a Barcelona. "Els oferim finançament de 40.000 € en metàl·lic i 40.000 € més en serveis com Evernote o Amazone Service", explica Natalia Pujades, assistent manager de Wayra. A més, durant 10 mesos, Telefónica els facilita una oficina i els paga dos treballadors llicenciats procedents d'universitats catalanes i triats a través de Talentum.

De Wayra han sorgit casos d'èxit com Cognicor, un sistema d'intel·ligència artificial per tramitar les queixes d'atenció al client en cas de pèrdua de maletes als avions; Cl3ver, un editor al núvol programat amb HTML5 que permet visualitzar qualsevol producte en 3D; o bé Social and Beyond, l'anomenat Wi-Fi social que permet que els establiments ofereixin Wi-Fi gratuït als clients a través de Facebook.

"Busquem empreses que ja hagin guanyat algun concurs, que tinguin un encaix amb Telefónica i que siguin escalables", afirma Pujades. Una de les últimes empreses que han ajudat a créixer és Infantium, un tutor intel·ligent que personalitza l’aprenentatge dels infants i que, segons els experts de Wayra, s'espera que sigui el proper cas d'èxit.