15 anys reivindicant la importància del sector automobilístic de la Sagrera

Una mostra celebra els 15 anys de l’AEHA, formada per extreballadors de la Hispano Suïssa

L'Associació d'Estudis Històrics de l'Automoció (AEHA) celebra enguany el 15è aniversari amb una mostra a l'Espai Josep Bota de la Fabra i Coats. L'entitat va ser creada per part d'extreballadors de les empreses Hispano Suïssa i La Pegaso, ubicades a la Sagrera, per recuperar i recordar la tasca del sector automobilístic en aquesta zona de Barcelona. L'exposició recull la història d'aquestes empreses d'automoció amb fotografies, màquines i peces de col·leccionisme d'entre el 1904 i el 1981.

L'AEHA ha col·laborat amb el Museu d'Història de Barcelona en la cessió de peces de maquinària, algunes de guardades al Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya, ubicat a Terrassa.

De la Hispano Suïssa a La Pegaso

L'empresa d'automoció Hispano Suïssa va ser creada el 1904, al límit entre la Sagrera i Sant Andreu, per l'empresari Damià Mateu i l'enginyer suís Mark Birkgt. Joaquim Corral, president de l'AEHA, explica que en aquella època l'empresa va ser com una escola on es treballadors i enginyers van iniciar-se i prosperar en aquest sector. Hi van arribar a treballar fins a 1.200 persones i es van especialitzar en camions, vehicles de luxe i de competició. Van participar en curses i en fires internacionals i es van posicionar al nivell d'altres països amb més experiència en automoció. "L'esforç col·lectiu de tota aquella gent va fer que pels nostres carrers de Sant Andreu i la Sagrera circulessin els millors cotxes del món", assegura Corral. Després de la Guerra Civil, l'Instituto Nacional de Indústria (INI) va adquirir la Hispano Suïssa, que va passar a anomenar-se La Pegaso, on van arribar a treballar 3.000 persones.

Peces inèdites

En la mostra es poden veure peces inèdites que no s'han vist en cap exposició de l'AEHA, com un motor dièsel del 1976 de 400 cavalls de potència, un canvi de marxes i un diferencial de camió. A més es pot veure una reproducció del vehicle Z102, que va ser anomenat Pegasín i del qual es van realitzar una setantena d'unitats. En la mostra també es pot veure un recull fotogràfic de les lluites sindicals per millorar les condicions dels treballadors. El president de l'AEHA explica que s'ha perdut gairebé tot el material històric d'una empresa capdavantera com va ser la Hispano Suïssa i va quedar repartit per tot Espanya. "És una llàstima que no s'hagi tingut cura de preservar el patrimoni històric que és d'aquí", conclou Corral.