10 anys després, els veïns celebren les superilles de Gràcia

El projecte de les superilles es va implantar per primera vegada a la ciutat l'any 2006, al barri de Gràcia. Durant 10 anys se n'han implantat vuit, però amb una mida molt més reduïda que la que ara s'ha posat en marxa al Poblenou. Els veïns valoren positivament l'espai guanyat als cotxes i consideren que els carrers de vianants afavoreixen el comerç i les relacions entre persones a l'espai públic.

Més espai per passejar, per jugar amb els nens, més seguretat als carrers i un teixit veïnal més cohesionat. Aquestes són algunes de les reflexions que els veïns de Gràcia fan de les primeres superilles de pacificació del trànsit que es van implantar al barri ara fa 10 anys. Primer van ser els entorns de la plaça de la Vila de Gràcia actual -abans plaça de Rius i Taulet-, i després van seguir els entorns del carrer de Verdi, la plaça de la Virreina i el carrer d'Astúries. Espais que avui dia s'han consolidat de vianants i amb una activitat comercial notable. L'opinió dels comerciants i dels veïns no era la mateixa quan el 2006 van començar les obres per fer els carrers de plataforma única i es van estendre els dubtes sobre com seria la mobilitat al barri. Patien sobretot per la falta d'aparcament i per la dificultat per accedir al transport públic. Els comerciants fins i tot van unir-se per aconseguir que la zona de la superilla no quedés completament tancada als cotxes, acordant amb l'Ajuntament obrir per horaris els pilons d'accés al barri.

Superilles de Gràcia i superilla del Poblenou

L'entramat urbà del barri vell de Gràcia i el de l'Eixample de Cerdà són molt diferents i també ho poden ser els efectes que la superilla pugui tenir-hi tant pel que fa al trànsit com a l'ús ciutadà de l'espai alliberat. Les queixes de veïns, comerciants i treballadors de la zona, molts arribats en cotxe d'altres indrets de l'àrea metropolitana, han posat en qüestió el projecte de la superilla del Poblenou i han obligat l'Ajuntament a acceptar-hi possibles modificacions.

Els veïns de Gràcia recomanen tenir paciència als del Poblenou i asseguren que el canvi, que en principi pot generar confusió, tindrà efectes positius a Sant Martí. "Els ha tocat la grossa!", assegura en Lluís Brau, arquitecte i membre de l'Associació de Veïns de la Vila de Gràcia, i afegeix: "Ja sé que és un canvi, però que mirin més enllà de la primera reacció, perquè hi guanyaran molt."

Els carrers de vianants i la vida sense cotxes a Gràcia també han tingut efectes negatius. Els veïns asseguren que aquests trets poc habituals a la ciutat han fet que cada cop més gent vulgui anar a viure al barri i que els preus dels habitatges, i també dels productes i serveis, no parin d'apujar-se. També ha generat, diuen, que el barri s'hagi convertit en un referent pel que fa al turisme, en part també per aquesta qüestió.